2:ans veckobrev v.46

Nu är det kallt och blött ute så se till att det finns bra ytterkläder på era barns platser och att extraklädeslådan är påfylld.

I veckan har vi arbetat vidare med multiplikation i matten och på måndag har vi sista lektionen med det och vi kommer gå vidare till division.

På svenskan har vi börjat skriva en sexfältare om fjärilen och de ska sedan skriva en faktatext tillsammans med sin lärkompis utifrån sexfältaren. Det kommer vara ett första utkast för att sedan bearbetas utifrån en checklista.

Ledtråden till denna veckans grej var kallt sovställe och det gissades på grotta, Island och igloo men det rätta svaret var Ishotellet i Jukkasjärvi. De tyckte att det var häftigt hur is och snö kan hålla uppe ett helt hus.

Idag hade vi terminens första klassråd och Edvin var en riktigt bra ordförande. Vi pratade om saker som är bra i skolan och om det är något som behöver bli bättre. Saker som var bra var bland annat lagom långa skoldagar, att man får den hjälp man behöver och inte för mycket av något ämne. Det som de tyckte behövde bli bättre var svårare matte och fler läxor. De önskar också att vi ska ha rastaktivitet fler dagar vilket vi kommer att ta med till elevrådet som är nästa vecka.

v.47

Mån: låna böcker, läsläxa

Tis: idrott, slöjd

Ons:

Tors:

Fre: veckans grej ”Fågel i frack”

Ha en skön helg!

Sofie