1:ans veckobrev v 42

Under veckan har vi pratat om regler och lagar och diskuterat skillnaden. Vi har också pratat om att alla barn i Sverige måste gå i skolan och att det som eleverna ska lära sig om finns skrivet i en bok, läroplanen.

På svenskan har vi jobbat med tre olika stationer; Sant eller falskt, ordbilder (ex jag, att, han, hon, den, och) och spel på lärplattan.

Vi har introducerar subtraktion 1-10 och kommer jobba med olika strategier för detta ex att ta bort, räkna bakåt och talkamrater.

Veckans grej handlade om Turning Torso och vi lärde oss att det är 190 meter högt och har 54 våningar. Det verkar också rätt läskigt att hoppa fallskärm från toppen.

Nu närmar det sig höstlov. Lisa har förberett ett läslovsbingo som eleverna kommer få med sig under nästa vecka. Om eleverna känner att de behöver låna någon extra bok att läsa under lovet så fixar vi det på måndag.

Inför nästa vecka är det läsläxa till tordag s. 36-39 och ledtråden är vit nalle.

onsdag 23/10 är det friluftsdag med hela skolan, då får eleverna gärna ta med en liten fika. Tänk på att ta kläder efter väder eftersom vi kommer vara ute hela dagen.

Ha en fin helg!

//Betty & Pernilla