1:ans veckobrev v 41

Nu har vi gått 39 dagar i skolan och vi har bestämt att vi ska ha en mellanfest och fira 50 dagar.

På matematiken jobbar vi vidare med addition och vi har denna vecka undersökt hur likhetstecknet kan användas ex 9=4+5. Ganska klurigt för många att ha summan först, så vi pratar ofta om vad olika tal och symboler betyder. Vi har också jobbat med räknehändelser och problemlösning.

Igår hade Spökis skrivit i Pernillas brev att hen ville följa med hem till Pernilla och då föreslog barnen att Spökis ska få följa med hem till alla. Varje eleven kommer få med sig Spökis och sin iPad hem. Hemma ska de  ta ett kort (med iPaden) på sin favoritsak. På morgonen dagen efter skickar ni med iPaden och Spökis till skolan. Vi har gjort en lista så alla vet vilken dag det är dags att få ta med Spökis hem.

På bilden gjorde vi tärningsgubbar. Varje kast visade hur barnen skulle rita ex huvudform, ögon, näsa och hals. Det blev många tokiga gubbar och på slutet fick de skriva ner två saker som de var extra nöjda med.

Vi har avslutat vårt arbete med hösten genom att eleverna i par svarat på frågor om hösten. Här tränar vi mycket på att lyssna på varandra och att turas om att skriva.

Till nästa vecka är ledtråden Sveriges högsta byggnad på land. Läsläxan till torsdag är s. 32-35. Kom ihåg bibliotekets böckerna på måndag.

Trevlig helg!

//Betty & Pernilla