Fritids v 37

I tisdags tittade vi på filmen ”Sortera avfall med Sopan”. Den handlade om ifall det spelar någon roll om vi sorterar vårt avfall eller inte. Barnen tyckte den var intressant. Ur läroplanen: Fritidshemmet ska utveckla elevernas intresse och kunskap för natur och samhälle.”

I onsdags kom en elev med förslaget att vi skulle spela bingo. Detta blev mycket uppskattat och de spelade en lång stund. Efter mellanmålet gick vi på studiebesök till återvinningscentralen. De elever som hade valt att följa med fick se vart man slänger olika saker, de ställde en del frågor och de fick även slänga skräp som vi hade tagit med oss från skolan. Ur läroplanen: ”Fritidshemmet ska ge eleverna möjlighet att utveckla sina kunskaper om hur vi kan källsortera och bidra till en hållbar utveckling”

Igår pysslade några stycken med återvunnet material (äggkartonger). Det kom också ett önskemål om att få måla med fötterna, så det gjorde vi såklart! Ur läroplanen: ”Ge eleverna möjlighet att skapa i olika material.”

Idag har tre elever bakat muffins till mellanmålet. Ur läroplanen: ”Ge eleverna möjlighet att använda matematiken i vardagen.”

Trevlig helg önskar Jannice, Matilda, Pernilla och Johan

Det här inlägget postades i Fritids, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.