1:ans veckobrev v 37

Veckans grej handlade om myran. Vi tränar vidare på att skriva frågor och egna tankar kring grejen. Veckans klurigaste fråga blev; kan myror göra bakåtvolter? Men vi lärde oss också att myror pratar med varann genom dofter och att det bara finns en drottning i varje myrstack.

Vi har haft NO där vi började med att träna på att beskriva föremål och att jämför föremål med varann. Sedan fick eleverna i par tillsammans bestämma vilket av 4 föremål som inte passade in.

Vi fortsatte att samtala om våra ordningsregler och hade en diskussion kring ordet arbetsro  där eleverna själva pratar om ex att räcka upp handen, vänta på sin tur och inte prata för mycket och påminna varandra.

Under veckan har vi också introducerat begreppet talcirklar som används för att dela upp tal ex 3 och 5 är 8 men 8 kan även vara 8 och 0 eller 1 och 7. Vi pratar om helhet, delar och talkamrater.

På elevens val har vi under två veckor pärlat pärlplattor som flera fick ta hem igår.

Alla i klassen kämpade toppenbra på skoljoggen. Så härligt att vara med och heja på dem! Rörelse är ju alltid kul och bra för både kropp och knopp.

Läsläxa till nästa veckan är s. 16-19 och ledtråden är Sveriges sagotant.

Ha en underbar helg!

//Betty & Pernilla