Välkomna till läsåret 2019/2020

Sommarlovet är slut och livet återgår till det lite mer normala igen. De elever som skulle få nya lärare eller byta skola fick redan i våras träffa sina nya mentorer så skolstarten har varit riktigt bra.

Organisationen är stabil och vi har en mycket god bemanning av behörig personal både i Liatorp och Diö. Vår kurator, Sara kommer att vara föräldraledig från oktober men vi löser det med ett vikariat tills hon är tillbaka igen. Flera tjänster inom utbildningsförvaltningen som varit vakanta är inför läsåret tillsatta så vi hoppas att det blir ett stabilt år även där. Kommunen växer och en ny f-6 skola, Paradisskolan hoppas vi kan ta emot elever från skolstart 2021 även en ny högstadieskola ska byggas och beräknas vara klar till läsåret 2022.                                                                                                                Enligt prognos kommer vi att växa även i vårt område och vi fyller våra klassrum både i Diö och Liatorp med en bra gruppstorlek. De yttre byggnaderna kan vi inte påverka men invändigt använder vi oss av alla ytor och har inför detta läsår försökt att variera och anpassa lärmiljöerna ytterligare för våra elever.

Pedagogiskt händer det också en del. Lokalt arbetar vi vidare med att Skriva sig till lärande (STL) från förskoleklass, bedömning för lärande (BFL) som handlar om formativ bedömning där tydliga mål och återkoppling till eleverna är en viktig del och inför detta läsår har vi även fokus på IST lärande. IST är en gemensam skol/lärplattform för lärare, elever och vårdnadshavare. Under höstterminen lär och arbetar bara lärarna med detta och planerna är att sedan släppa in elev/vårdnadshavare till våren. IST är ett bra digitalt system för att tydligare kunna följa elevens kunskapsutveckling i skolan.                                                                                  Mer information angående detta kommer fortlöpande.

Lite allmän info: Älmhults kommun deltar i ett projekt som kallas för Barnens bästa gäller i Kronoberg. Projektet ska leda till att varje barn ska få det stöd de behöver och detta sker i samarbete främst med socialförvaltningen med även med externa aktörer som BUP, polisen m.fl.                                                                    Kommunens övergripande utvecklingsområden för skolan är nyanländas lärande, betyg och bedömning och tidiga insatser då det enligt lag från 1 juli införs en Läsa-skriva-räkna garanti.

Det införs också förändringar i läroplanerna för att främja trygghet och studiero.                                                I läroplanerna blir nu ”rektorns ansvar för trygghet och studiero tydligare. Läroplanerna kompletteras också så att de markerar att elever ska visa respekt för och hänsyn mot skolans personal och andra elever. Nu betonas också vikten av att eleven genom egen ansträngning och delaktighet tar ansvar för sitt lärande och för att bidra till en god arbetsmiljö” (Skolverket). I ordningsreglerna på respektive skola kommer också detta att förtydligas.

Nu ser vi fram emot ett lärorikt och spännande läsår och ni är varmt välkomna till mig och all skol-  och fritidspersonal om ni har frågor eller funderingar kring något.

Hälsningar Lena