1:ans veckobrev v 34

Nu har skolan äntligen börjat igen.  Det var så roligt att träffa alla eleverna igen och det känns att de längtat efter varandra.

Vi har börjat med en del nya aktiviteter som vi inte gjorde i F-klassen. Morgonen börjar vi alltid med tyst läsning och eleverna läser i böcker det valt själva, utifrån sin nivå. Jag passar på att lyssna på några elever varje morgon.

Vi ska också räkna 100 skoldagar. Det gör vi på flera olika sätt, bland annat genom att skriva talen, flytta pärlor och räkna sugrör. Efter 100 skoldagar kommer vi ha en 100-fest.

I onsdags fick vi ett nytt brev från Spökis som hade skickat med sina semesterbilder och bad eleverna om hjälp att berätta och skriva om bilderna. Det var kul att se vad Spökis hittat på under lovet.

Vi har också testat en övning som kallas ”Kloka pennan” där vi tränar på att turas om. Då samarbetar eleverna i par, en kompis säger vad som ska skrivas och den andra skriver på lärplattan. Denna gången fick de också hjälp av en början mening ”En magisk kula kan…”. Det funkade väldigt bra och eleverna hade mycket fantasi om ex glass, stoppa tiden och bilar.

På måndagar kommer vi fortsätta med Veckans grej. Ledtråden denna vecka är Störst genom tiderna. Klura och diskutera gärna tillsammans med era barn.

Nästa vecka börjar vid med  idrotten på tisdagar. Eleverna åker buss här ifrån ca 9.30 och är tillbaka till lunchen vid 11.

Skickar med en påminnelse om föräldramötet på onsdag 28 augusti kl 17.30.

Jag hoppas på ett gott samarbete med er föräldrar. Har ni frågor eller funderingar om något så hör bara av er. Om vi inte ses på skolan, går det bra att maila mig på betty.johansson@almhult.se eller ringa till skolans telefon 0476-55015.

Trevlig helg!

//Betty