Veckobrev åk 2-3, v 19

Denna vecka har vi arbetat med att tala och beskriva. Tvåorna har jobbat med finn fem 5 två och två. De fick inte se den andras bild utan skulle beskriva så att de hittade skillnaderna. Det var inte helt enkelt men gick bättre med lite övning! Både tvåorna och treorna har fått spela olika spel där de har varit tvungna att använda sin muntliga förmåga.

På bilden har vi jobbat med att rita en människa med rätt proportioner. De fick mäta varandras huvud och sedan se hur många huvud till exempel ett lår är. Sedan fick de använda sin kunskap till att rita en streckgubbe. Det var en lektion med många skratt och en hel del aha-upplevelser.

Treorna har avslutat arbetet med världen. Som sista uppgift fick de rita en världskarta ur minnet och skriva vad de olika världsdelarna heter. Sedan fick de jämföra med kartan de ritade innan vi började jobba med arbetsområdet. Det hade verkligen hänt saker med deras mentala kartor!

Treorna har arbetat lite med tidningsartiklar. De har tränat på artiklars olika delar.

Nästa vecka är det dags för Liatorpsruset på onsdagen. (se separat inlägg).

På torsdagen är det Trivselkväll kl 17.30. Det kommer att finnas en del saker utställda i klassrummet som ni kan komma och titta på. Jag kommer inte att vara här men tvåornas nya mentor Matilda kommer att finnas på plats.

På onsdag eftermiddag kommer några elever från Diö till klass 3 för att berätta hur det är att gå i Diö.

Jag kommer att vara ledig under torsdagen och fredagen. Hör av er till övrig personal på skolan om det är något under de dagarna.

Måndag; ”Kaninland”

Tisdag; Utegympa åk 3

Onsdag; Liatorpsruset, besök från Diö

Torsdag; Läsläxa åk 2-3

Matteläxa 5 åk 2

Matteläxa 2 åk 3

Annika ledig

Fredag; Annika ledig

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i 2-3:an. Bokmärk permalänken.