1:ans veckobrev v.18

Det blev något galet när jag la ut veckobrevet i fredags men här kommer det iallafall!

Denna vecka har vi inte haft riktigt lika fint väder och det är viktigt att tänka på att ha med sig regnstövlar och regnkläder då vi är ute i alla väder.

I måndags firade vi att vi gjort klart vårt läsprojekt med Lisa, bibliotekarien. Eleverna fick rösta fram vilken bok de tyckte var bäst och Lisa presenterade vinnaren. De fick gå en tipsrunda med frågor som handlade om böckerna som de läst och vi avslutade med lite fika.

Vårt nya tema som vi kommer arbeta med fram till skolan slutar är ”Miljö”. Vi startade med att fundera kring vad miljö är och i en tankekarta skrev vi upp alla saker som eleverna kom att tänka på när jag sa ordet miljö. Många intressanta tankar!

I matte har vi denna vecka startat upp med att arbeta med klockan. Vi har pratat om vad de olika visarna heter och hur de rör sig. Fokus har varit att läsa av hel- och halvtimme, träna gärna på detta hemma också.

Igår fick eleverna lära sig mer om vår nationalsång på musiken. Jannike berättade bland annat om hur låten kommit till och vem som skrivit den. De fick lyssna på låten och sedan sjunga den.

På bilden fick eleverna ett vitt papper med ett par ögon på. Instruktionen var att fundera ut vad som tittade fram på just deras papper. Det kunde vara vad som helst och det blev många olika varelser och människor.

Trevlig helg!