F-klassens veckobrev v: 6

Igår var vi på en liten förhandsvisning utav Liatorps filmfestivals filmer. Den som vi tittade på var en inspelning som några elever hade gjort 1992 på Pjätteryds skola. Eleverna spelade en pjäs som handlade om hur skolan var förr. Efter fick vi lite fika och två korta bonusfilmer. Tack snälla för att vi fick komma.

Veckans bokstav har varit U och vi har gjort superfina ugglor som har flugit upp och satt sig i ett träd som vi har målat på ett klassrumsfönster. Nästa veckas bokstav är Hh. Som vanligt är det bokstavssaksläxa till tisdag. Ledtråden till veckans grej är: Hej på skånska.

Igår på mattepasset var vi med på en livesändning som heter”dansa din matematik”. Vi fick bl.a. göra siffrorna 1-5 med kroppen, och träna på likhetstecknets betydelse. Ett roligt 20 minuters pass med rörelse och glädje.

Vi har också börjat undersöka ordningstalen ex första, andra, tredje. Vi har bland annat stått på olika plaster i en glasskö och tagit hjälp av vår stege för att hoppa samtidigt som vi säger talen. Eleverna fick också göra jämförelser mellan kardinaltalen (ett, två tre) och ordningstalen och upptäcker att vissa är väldigt olika (två och andra), andra bara lika i början (fyra och fjärden) och andra mer lika (fem och femte).

I vårt tema återvinning har vi spelat ett spel där eleverna skulle sortera avfall rätt efter tärningens utslag, vi repeterade hur olika saker skulle sorteras. Eleverna börjar bli jätteduktiga på vad förpackningar är gjorda av och hur materialen det ska sorteras.

Under veckan har vi också jobbat en del med känslor och börjat prata om och rita saker som gör oss glada ex småkusiner, leka med kompisar, ostbollar och katter. Nästa vecka kommer vi fortsätta med känslorna arg och ledsen och hur de kan kännas i kroppen.

Ni som inte har svarat på skolverkets enkät som vi mailade er, gör det. Det är viktigt för vår skola att så många som möjligt svarar.

Ha en trevlig helg!

//Tesan och Betty

You need to add a widget, row, or prebuilt layout before you’ll see anything here. 🙂