F-klassens veckobrev v:5

I tisdags när alla elever hade studiedag så var i på en föreläsning som hette Balanserade barn. Föreläsningen handlade om vikten av att röra på sig under skoldagen på ett medvetet sätt, tex att eleven hoppar i olika rutor på golvet och samtidigt säger första bokstaven i olika ord som läraren säger. Så roligt sätt att lära sig olika saker på. Rörelse och fysik aktivitet skapar bland annat glädje, motivation, ökad uppmärksamhet och bättre välmående. Så här kan det se ut när vi jobbar med Tabata, åtta omgångar med 20 sekunder rörelse och 10 sekunder paus.

Veckans bokstav var Åå och vi har gjort Å utav åsnor. Det blev många åttor på bokstavsläxan men även åsnor, åror, ål och (blod)ådror.

Veckans grej var återvinning och det blev startskottet på vårt nya tema som vi kommer att jobba med några veckor framöver. Nästa veckas bokstav är Uu. Kom ihåg bokstavssaksläxan till tisdag. Ledtråden till veckans grej är: Klok som en bok.

På matten har vi jobbat med talraden genom att vi la en patiens som heter stjärnan. Patiensen går ut när alla korten ligger i ordningsföljd och färg. Man kan plocka kort från flera högar vilket gör det lite klurigare. Eleverna fick spela två och två och flera klarade det superbra.

Även på fredagen arbetade vi med matematik. Uppgiften var att ta reda på hur många olika sätt 3 nallar (blå, röd, gul) kan sitta i en soffa. Först fick eleverna undersöka på egen hand hur många kombinationer de kunde komma på och sedan arbetade de i grupper för att jämför och tillsammans komma på fler. Det var roligt, men klurigt.

På musiken testade vi att rita noter. Barnen jobbade med stor entusiasm och utmanade sig själva genom att rita olika noter och den svåra G-klaven.

Kom ihåg att svara på enkäten från oss och skolverket som ni har fått på era mail. Det är jätteviktigt att vi får in svar från er.

Ha en skön helg!

/Tesan och Betty