1:ans veckobrev v.5

Igår firade vi i klassen att vi gått 100 dagar i skolan. Alla har alltså blivit 100 dagar smartare 🙂 Vi firade genom att göra uppdrag som handlade om 100 t.ex. att gå 100 steg, att kasta ett mynt 100 gånger. Vi gick också iväg och åkte pulka tillsammans och jag bjöd alla på lite fika. Vi tillverkade 100-glasögon och vi blev väldigt snygga i dem tycker jag!

På musiken tillsammans med Jannice har de börjat prata om noter, vad de är, hur de skrivs och hur de låter. De fick testa att även skriva lite noter själva.

I matte så fortsätter vi att arbeta med hela 10-tal upp till 100. I svenska har vi lite smått påbörjat ett nytt område då vi nu tagit farväl av Xana och Xune. Nästa område kommer att ankor. Vi kommer att skriva både personbeskrivningar och berättade texter.

I tisdags på studiedagen var vi lärare iväg på föreläsning och lärde oss en massa nya tips på hur vi kan få in mer rörelse under skoldagen. Forskning visar att korta rörelsepauser gynnar inlärningen och att man lär sig bättre om man rör sig samtidigt. Det ska bli jättekul att få testa allt nytt tillsammans med eleverna.

Nästa vecka är det bibliotek på måndag, idrott på onsdag och läsläxa på torsdag.

Ha en skön helg tillsammans! 🙂