Veckobrev klass 2-3, v 5

I torsdags fick eleverna sin första läsläxa för terminen. Alla fick själva välja vilken bok de skulle läsa och fick sedan planera sin läsläxa. De fick en läslogg där de har skrivit in vilka sidor som de ska läsa till vilket datum. I läsloggen står också uppgiften som de ska svara på. Denna termin behöver de skriva lite mer utförligt så att jag förstår vad de menar eftersom det inte är alla gånger de kommer att diskutera uppgiften med någon utan ibland bara lämna läsloggen till mig.

I tisdags när det var studiedag var vi pedagoger på en föreläsning om vikten av rörelse i skolan. Vi fick många nya idéer om hur vi kan få in mer rörelse under lektionerna. Denna vecka har vi testat att ha brain breaks, små korta pauser. Vi har bland annat gjort ”Hopp sten, sax, påse” och ”Handfight”.

Vi har fått in nya böcker i klassrummet och deltar i projektet ”Bokjuryn”. Eleverna får läsa böcker som gavs ut under förra året och rösta fram vilken som var deras favorit.

På bilden gjorde vi klart våra sagobilder. Eleverna har verkligen lagt ner jobb på dessa bilder och de blev fantastiskt fina!

Kom ihåg att svara på skolinspektionens enkät! Det är viktigt att vi får in så många svar som möjligt. Länk till enkäten finns på tidigare inlägg.

Trevlig helg!

Nästa vecka;

Måndag; Glosor åk 3 Ta med glosboken.

”För Sverige i tiden”

Tisdag; Idrott åk 3

Onsdag; Idrott åk 2-3

Torsdag; Titta på film i Medborgarhuset

Läsläxa åk 2-3 Ta med läslogg och bok.

Fredag;