F-klassens veckobrev v: 4

Vilket härligt vinterväder vi har haft denna vecka. Flera utav eleverna vill åka pulka på skolan och det går jättebra om man tar med sig en hjälm hemifrån. Det går även bra att ta med sig en pulka (inte snowracer), vi har några på skolan annars som man gärna får låna.

I tisdags var i ishallen och åkte skridskor. Alla elever kämpade på bra och de flesta som inte kunde åka lärde sig det ganska snabbt.

Veckans bokstav var Kk och vi gjorde fina k utav knappar. Lite svårare var det att klura ut veckans grej denna vecka men några lyckades att komma på att det var kinesiska muren. Nästa veckas bokstav är Åå, ledtråd till veckans grej är: kläder utav petflaskor.  Eftersom det är studiedag på tisdag så får eleverna ha med sig bokstavssaken till onsdag.

I torsdags hade Spökis äntligen svarat på våra brev. Han hade busat till det igen och lagt sig och brev till varje elev  på vår frökenstol. Tänk om vi hade satt oss på honom, då hade han blivit alldeles platt…. Spökis hade svarat på breven och även skrivit lite frågor tillbaka till oss. Alla elever svarade på breven och ställde en fråga tillbaka till Spökis, så nu är det bara att vänta på svar igen.

På språkleken denna vecka har vi jobbat med att byta ut ett bokstavljud inne ett ord och klura ut vilket bokstavsljud som vi har lagt till. Ganska svårt för några så vi jobbar vidare med det nästa vecka.

På fredagen fick eleverna en del av en bild och genom att fråga och prata skulle de hitta två kompisar som hade samma bild. Därefter fick varje grupp skriva minst 9 ord om bilden, de turades om att skriva på iPaden. Barnen valde ord tillsammans och hjälptes åt att ljuda när de behövdes. Vi tränade bland annat på att beskriva bilder, ljuda, skriva och samarbeta.

På tisdag är det studiedag och då är skolan stängd men fritids är öppet som vanligt.

Trevlig helg!!

Betty och Tesan