Veckobrev klass 2-3, v 3

Denna vecka har vi fortsatt att arbeta med judendom och islam. Vi har gjort ett träd som symboliserar att religionerna hör ihop och bygger på samma tankar. Eleverna har tränat på ord och begrepp som hör till religionerna. Nästa vecka kommer vi att avsluta arbetet med judendom och islam och gå över till hinduism och buddhism.

På bilden har vi fortsatt med bildanalysen som vi började på förra veckan. Denna vecka fick de någon annans bildanalys och skulle utifrån den göra en egen bild. Det ska bli roligt att se när de är färdiga om vi kan koppla ihop orginalbilden med de som eleverna gjort.

I onsdags började treorna att arbeta med ”Världen”. Vi kommer att arbeta med alla världsdelar och skriva faktatexter om dem. När arbetsområdet är slut ska alla kunna namnge, peka ut och storleksordna  världsdelarna. Träna gärna lite på det hemma också.

I måndags hade vi klassråd. Vi diskuterade bland annat att vi tycker att det är lite mycket svordomar på skolan. Vi bestämde att alla ska försöka tänka på att inte använda svordomar. Om två veckor ska vi utvärdera och se om det har hjälpt. Vi pratade också om hur vi ska göra för att få ännu bättre arbetsro på lektionerna och det framkom önskemål om att gå igenom fotbollsreglerna igen.

För treorna är det dags för första provet! I onsdags fick eleverna med sig ett häfte hem med frågor och svar. De ska träna på dessa hemma så att de kan dem på onsdag.

Nästa vecka;

Måndag; ”Genväg för båtar”

Tisdag; Idrott åk 3

Onsdag; Skridskor (se separat inlägg)