Veckobrev klass 2-3, v 2

Här kommer veckobrevet lite sent! Missade visst att publicera det i fredags!

Första veckan har gått med en rasande fart! Det har verkligen varit roligt att träffa alla igen efter ett välbehövligt jullov!

Vi har kommit igång med en hel del nya arbetsområden och håller på att avsluta andra.

I matten har alla jobbat med statistik och fått träna på att göra stapeldiagram och cirkeldiagram.

På so;n har vi börjat att arbeta med världsreligionerna. Först och främst kommer vi att arbeta med judendom och islam men också prata lite om hinduism och buddhism. Eleverna är nyfikna och lär sig fort nya ord och uttryck. Vi arbetar mycket med att se likheter mellan de olika religionerna.

Tvåorna har börjat arbeta med faktatexter och stödord. Ett kunskapskrav i åk 3 är att skriva en faktatext som man lätt förstår och detta kräver lite träning!

Treorna kommer att avsluta arbetsområdet ”Solen, månen och stjärnorna” på onsdag. Då kommer de att få med sig ett papper med frågor och svar som de ska träna på hemma till nästa onsdag eftersom vi då kommer ha prov på det. Vi kommer att prata om hur man tränar på ett prov men jag tror att många behöver ha lite extra stöd hemma med detta.

På bilden har vi jobbat med sagobilder och bildanalys. Eleverna fick två och två en sagobild och ett papper med frågor som de skulle svara på om bilden. Nästa vecka får de någon annans beskrivning men inte bilden och ska göra en ny bild utifrån den.

Vi får många frågor på morgonen när elever kommer till skolan om det är lönt att de går ut. Vi vill att alla går ut på morgonen även om det bara är 1 minut kvar tills det ska ringa in. Är det bara en liten stund kvar behöver man inte ta på sig överdragsbyxor men man går ut.

Nästa vecka

Måndag;