F-klassens veckobrev v: 50

Vilket fint luciatåg vi hade i går. Fast flera elever har varit sjuka under veckan och inte kunnat vara med och öva så gjorde de det toppenbra!! STORT TACK till föräldraföreningen som fixade med fikat.

När vi kom tillbaka till skolan efter luciafirandet så hade Sipökis klätt ut sig till lucia.  Vi hade också fått ett nytt brev där det stod att vi skulle använda våra sönderklippta namn som vi fått av Spökis förra veckan. Bredvid brevet låg två stora rullar med alfabetet på.  Spökis skrev att vi tillsammans skulle klura ut vad vi skulle göra med bokstäverna och alfabetet. Eleverna kom på att de skulle klistra fast sina bokstäver ovanför rätt bokstav i alfabetet. Detta blev till slut ett diagram där vi kunde utläsa vilken bokstav i alfabetet som det var flest utav och vilka som var färst. Diagrammet finns att beskåda i kapprummet utanför klassrummet.

Vi har också pratat om terminens veckans grejer. Det är roligt att höra vad barnen minns. I januari kör vi vidare med nya kunskaper.

Vi har också jobbat vidare med fler eller färre. Vi slår en tärning och klappar 1, 2 eller 3 fler/färre än vad tärningens prickar visar. Därefter jämförde vi antalet prickar på två tärningar för att se vad skillnad är. Detta är lite klurigt för många men vi kommer jobba vidare med det på olika vis.

På musiken idag blev det sångleken En bonde i vår by och barnen fixade den jättebra.

De elever som går på fritids har fått erbjudandet att göra filmer på Ipad. Flera utav eleverna tyckte att det var roligt och igår fick alla elever på skolan se resultatet. Vilket bra jobb de hade gjort. Filmerna handlade bl.a. om djur och riddare.

Trevlig tredje advent! ???

Betty & Tesan