F-klassens veckobrev v: 47

Nu har det blivit lite kallare ute, så tänk på att era barn behöver med sig och/eller på sig lite varmare kläder.

Veckans bokstav har varit Tt och vi har gjort troll och T utav tidningspapper. Som bokstavssaker hade eleverna bl.a. med sig tandkräm, tandborste, tiger, och tall. Nästa veckas bokstav är Vv och som vanligt har vi bokstavssaksläxan till tisdagar. Ledtråden till veckans grej är: brinnande berg.

Tyvärr så hade Spökis blivit sjuk i veckan så hen hade inte orkat svara på våra brev. Istället så bad hen oss att göra böcker till hen. Hen hade gjort ett förslag på en bok där första ljudet i ett ord var försvunnet. Eleverna skulle göra likadana och de skulle skriva två meningar och rita en bild till. Böckerna blir jättefina och Spökis blir säkert superglad!

På veckans idrottslektion så lekte vi tagenlekarna gäddorna, toatagen och tunneltagen. I leken gäddorna ska man inte bara undvika att bli tagen utan också lyssna efter ett ljud när det är dags att springa.

Under tekniken började vi undersöka luft. Vi testade att blåsa på olika saker för att se hur de reagerar och vilket som var lättast att förflytta med genom att blåsa på dem. När vi höll varandra i händerna blev vi också en stor ballong som vi kunde hjälpas åt att blåsa upp, när vi släppte våra händer pös luften ut och ballongen blev liten igen.

Under fredagen testade vi att göra sudoku med hjälp av tre eller fyra färger. En del kom på tänket fort och andra fick klura lite mer.

Nästa vecka firar vi advent på fredagen tillsammans med förskolan. Vi kommer att sjunga adventssånger, läsa adventsverser och fika.

Trevlig helg!!

Betty & Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.