1:ans veckobrev v.47

Vi avslutade veckan med att göra experiment på NO-passet. Vi kommer att arbeta med blandningar och lösningar av olika ämnen. Idag har vi arbetat med blandningar och vad som händer när man blandar olika saker. Vi testade att lägga mentos i en Cola light flaska för att se när det sprutade upp bubblor ur flaskan. Sedan gjorde vi oobleck (blanda majsstärkelse och vatten) och upptäckte ur konstigt den blandningen beter sig. De kunde slå på blandningen och då var den hård men när de långsamt stack fingrarna i den så var det lös. Låt gärna era barn berätta om det hemma! Vi hann tyvärr inte fota ooblecken då det var fullt upp med denna blandning som rann överallt 🙂

På tekniken tittade vi på nästa avsnitt av ”Mitt liv som grej” som handlade om saxen, hur den uppfanns och hur den såg ut förr.

I onsdags låg det ett nytt brev i klassrummet från Xune med ett nytt uppdrag.

På veckans idrottspass så lekte vi lekarna gäddorna, tunneltagen och toatagen. I alla lekarna ska man undvika att bli tagen och i leken gäddorna ska man även lyssna efter ett ljud när man får springa.

Nästa vecka är det bibliotek på måndag, idrott på tisdag och läsläxa på torsdag. På fredag kommer vi att fira advent tillsammans med förskolan då vi sjunger sånger och fikar.

När ni lämnar era barn på morgonen så kan ni tyvärr inte parkera i rundeln framför skolan då ni står i vägen om det kommer lastbilar med leveranser. Ni får gärna stanna utmed vägen eller på den lilla parkeringen.

Ha en trevlig helg!

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.