Veckobrev klass 2-3, v 47

Nu har vädret slagit om till lite mer höstligt och det har blivit lite kallare. Tänk på att eleverna behöver ha varma kläder på skolan, vinterjacka, överdragsbyxor, vantar och mössa.

Denna vecka har vi arbetat lite med symmetri, asymmetri och symmetrilinje. Eleverna har fått göra olika bilder som har med symmetri att göra.

Istället för att eleverna läser i en bänkbok får de för tillfället lyssna på en valfri bok vi inläsningstjänst. Detta är mycket uppskattat av eleverna! Denna tjänst går att använda hemma också, antingen via webben eller appen inläsningstjänst. Eleverna ska ha koll på hur de loggar in, annars får ni skriva ett meddelande i kontaktboken så kan vi fylla i deras inloggningsuppgifter. Det är jättebra att även lyssna på böcker eftersom det utökar deras ordförråd och gör att de möter ännu mer litteratur.

Alla elever har nu skrivit en instruktion till sitt experiment inom arbetsområdet ”sinnen”. I dag var det dags för en testgrupp att prova om de förstod experimentet och kunde följa instruktionen. Det var full aktivitet med många frågor vad som menades i instruktionen.

Idag på bilden jobbade vi med formbara material. Först fick eleverna 3 folieark som vi vek ihop till en gubbe. Det var inte helt enkelt att få ihop det. Sedan var det dags att klä den med tidningspapper och tapetklister. Som vanligt arbetade alla på med liv och lust och skapade fantastiska figurer! Nästa vecka ska de göras klara och målas.

I dag har eleverna tränat på multiplikationstabellerna på IPAD. Man får gärna träna lite hemma också. Vi använde oss av mathtrainer och multiplikationstabellen

Nästa fredag kommer vi att fira advent tillsammans med förskolan. Några elever i åk 2 kommer att läsa verser och alla kommer att sjunga tillsammans.

Måndag; Bibliotek

”Jätteödlor”

Tisdag; Idrott åk 3

Onsdag; Idrott åk 2-3

Torsdag; Mattläxa 12 åk 3

Matteläxa sidan 14 och 20 åk 2

Läsläxa och uppgift

Fredag; Adventsfirande

Det här inlägget postades i 2-3:an, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.