F-klassens veckobrev v:41

Fast vi har skött ägget exemplariskt denna vecka så har det inte kläckts. Vi har vänt på det, hållt det varm samt varit väldigt försiktiga när vi har tittat efter sprickor i skalet men ingenting har hänt. Hoppas att det kommer att kläckas under nästa vecka.

Vi klurade lite på vad det kan vara för ett ägg, så i går så jämförde vi olika sorters ägg: lusägg, kolibriägg, snokägg, svanägg, strutsägg och det mystiska ägget. Eleverna var  superduktiga på att lista ut vilket ägg som kom från vilket djur. Men det är ju fortfarande oklart vad det mystiska ägget kommer ifrån.

Veckans bokstav har varit R och vi har gjort Rr utav ris. På bilden har vi gjort raketer som gick att blåsa iväg. Veckans grej var regnbåge och eleverna fick skriva lite fakta om regnbågen på ipad om de ville. Nästa veckas bokstav är Ll och ledtråd till veckans grej är Nöjespark med grön kanin. Eleverna är så duktiga på att komma ihåg bokstavssaksläxan, denna vecka hade de tagit med sig bl.a. ros, räv och rådjurshorn.

Denna vecka har vi även fortsatt att jobba med flugsvampen. Eleverna har fått lära sig svampens olika delar; hatt, fot och ring. Nu fick eleverna rita varsin flugsvamp igen och vilken skillnad det blev jämfört med första gången. Eleverna använder de ord vi pratat om när de beskriver sin svamp och ser själva att de fått med fler detaljer jämför med den första bilden.

Vi har fått till oss att det körs för fort förbi skolan. Tänk på att det är elever som cyklar och går själva hit och att de måste få ha en säker väg till skolan.

På fredag kommer skapande skola till oss på besök. Vi vet inte vad det kommer att handla om men det brukar bli spännande.

Trevlig helg!!

Betty och Tesan