F-klassens veckobrev v: 38

Så härligt väder vi har haft denna vecka, svårt för eleverna att förstå att vi har årstid höst på vårt schema när det mest känns som sommar.

Veckans bokstav har varit Mm och vi har gjort M utav makaroner och som bokstavspyssel har vi gjort fina monster. Som bokstavssaks läxa hade eleverna med sig morot, motorcykel, mjölk, miniräknare, majs, Mc Queen, manet, motorsåg, maskros och Molly som hade med sig själv. Så roligt att eleverna tillsammans med er föräldrar kan klura ut så olika saker. Nästa veckas bokstav är Aa, kom ihåg läxan till tisdag.

Vi har under veckan börjat jämföra långa och korta ord. Detta för att skapa förståelse för att ord kan vara korta eller långa oberoende av vad de betyder ex stol och midsommarstång eller haj och spindelnät. Att lägga de två ordbilderna bredvid varandra tydliggör skillnaden.

Veckans grej  var mammut och det hade flera utav eleverna klurat ut. Eleverna är så intresserade och delaktiga när vi ”grejar”. De har ganska lätt för att återberätta det som de har lärt sig.  Nästa veckas ledtråd är Stjärnseglare.

På matten har vi börjat med ”hemliga halsbandet”. Eleverna har kommit på en mönster var som är hemligt. De fick sedan måla mönstret på ett papper och ska nästa vecka börja pärla på halsbandet. När de har pärlat två omgångar utav mönstret så ska de lägga halsbandet i en burk och sedan ska en annan elev fortsätta på det påbörjade halsbandet. Detta är det sista momentet vi gör i att träna mönster.

På musiken jobbade vi med att skapa ljud med vår kropp. Först fick alla hitta på varsitt ljud som de andra barnen fick härma. Därefter fick barnen skapa en ljudramsa utifrån en bild. Barnen hittade på tre ljud som passade till bilden som sedan upprepades i ett mönster, ex knack i golvet, gå och klappa händer.

Nästa vecka är det studiedag på torsdagen och då är skolan stängd men Fritids är öppet som vanligt. Har ert barn ändrade tider så meddela Fritids det.

Trevlig helg!!

// Betty och Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.