F-klassens veckobrev v: 36

Ännu en vecka har gått i ett rasande tempo. Många utav eleverna tycker att det känns som ”kortdag” fast det är ”långdag” (kortdag är när vi går till kl:12:00 och långdag är när vi går till kl: 14:00).

På veckans språkpass har vi fortsatt med lyssnarövningar. Vi har lyssnat efter två ljud som låter likadant och efter ”vardagsljud”, som tex en sax som klipper, en penna som vässas. Nästa vecka ska vi prata om ord och meningar, bl.a. vad en mening är och vad som är skillnaden på ett ord och en mening. Detta är ett lite större område att jobba med så det återkommer vi till under hela läsåret.

På mattepassen har vi jobbat med lite olika saker. Vi har först tränat på hur man skriver siffrorna bäst, man börjar alltid uppifrån och ner. Eleverna gjorde det först på varsin white board och sedan spelade de ett spel två och två. Vi tränar på detta för det är mycket lättare för barn att lära sig hur siffrorna ser ut och skriva fina siffror om man vet hur man lättast gör det.

På matten har vi även börjat med vad ett mönster är och hur man gör ett mönster. En stor den utav matematiken är upprepande mönstersekvenser tex med tal. Detta arbetsområde kommer att pågå i flera veckor.

Nästa vecka ska vi starta upp ett arbete som vi kallar ”Veckans grej”. På måndagar kommer vi ha en minilektion inom olika ämnen. Den kan handla om precis vad som helst ex personer, platser, händelser, föremål mm. Läraren visar bilder och berättar om grejen. Barnen kommer få varsin Veckans grej-bok, där i kommer vi rita och skriva utifrån det vi lär oss. På fredagen får barnen en ledtråd som de kan klura på över helgen. Vi lägger också ut den på bloggen så ni kan fundera och tänka tillsammans. Den första ledtråden är gul krok.

Nästa vecka börjat vi med veckans bokstav. Vi kommer att jobba med bokstaven på lite olika vis, tex hur bokstaven formas och låter i olika kombinationer. Veckans grej börjar också på denna bokstav. Vi vill även att eleverna tar med sig någon sak hemifrån till tisdagar  som börjar på veckans bokstav. Vi berättar mer om detta på föräldramötet på måndag. Nästa veckas bokstav är O.

Kom i håg fotograferingen och föräldramötet på måndag och skoljoggen på onsdag. Se separata inlägg.

Ha en skön helg!

//Tesan och Betty

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.