1:ans veckobrev v.34

Veckan har gått förbi i ett rasande tempo och det är härligt att äntligen vara igång igen. Alla har varit väldigt arbetssamma och vi har hunnit komma igång med en hel del arbete.

Vi började veckan med att bland annat fixa lite namnskyltar och lek lite lekar. Men eleverna efterfrågade riktigt arbete så det fick vi köra igång med.

Vi kommer att använda oss mycket av Ipads i undervisningen och eleverna har fått testa på olika sidor som vi ska använda oss av på matten. Vi har börjat jobba med olika talkamrater och även talens grannar.

I onsdags fick de hem sin första läsläxa. Alla läser samma bok men i olika svårighetsgrader. De kommer att få byta bok till en svårare när vi tillsammans känner att det passar. De får bara läsa ett kapitel i taget så att vi tillsammans hela klassen följer med i berättelsen. Jag läser kapitlet från C-boken för eleverna så att alla hänger med i berättelsen. Läxan är till onsdagar och då ska de har boken med sig och någon vuxen ska ha skrivit på i läsdagboken.

Igår hade vi ett gemensamt pass tillsammans hela skolan där eleverna i grupper fick måla ett träd och göra löv av sina fingeravtryck. Träden blir till ”Vår skolskog” där alla elever finns representerade genom sina fingeravtryck.

Idag har eleverna fått skapa en bok i ett skrivprogram på Ipaden. Den boken heter min tankebok och där kommer de fritt få skriva sina tankar om ett bestämt ämne. Idag skulle de skriva om vad de har tyckt om första veckan i skolan.

Idrotten nästa vecka kommer att vara utomhus så tänk på att ha kläder som passar då vi är ute oavsett väder.

Kom ihåg att på torsdag är det dags för skolfotografering.

Om det är något ni funderar på så tveka inte att höra av er till mig. Ni kan givetvis nå mig på skolan men även på mejl och min privata telefon.                                                                    Tel: 0476-20434, 070-3207852.                                                                                                         Mejl: sofie.tillemark@almhult.se

Ha en härlig helg!

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.