2-3:ans veckobrev v.10

Jag vill börja med att säga välkommen Yousef till vår klass. Yousef började hos oss i torsdags och han går i 2:an. Klassen är duktig på att välkomna nya elever som börjar hos oss.

Ny ledtråd till GOTD( Grej of the day) är ”omkretsen delat med diametern”
Förra veckans ledtråd bestod bara av siffror. Det visade sig att svaret var Fibonaccis talföljd.

På matematiklektionerna har vi sedan fortsatt med talföljder av olika slag. I åk 2 har vi också jobbat med bråk. Läxa till tisdag är läxa 5 som består av diverse bråkuppgifter. Det har visat sig att läsa instruktioner inte är helt lätt. Träna även detta på läxan. Läs en mening i taget, tänk efter och gör sen det som stod i meningen. 3:orna har fortsatt arbeta med diagram och även börjat med begreppen linje, stråle och sträcka. Nästa vecka kommer även 3:orna att börja arbeta med bråk. 3:orna har 2 stenciler i läxa till tisdag.

Förra veckan arbetade vi med lera på bildlektionen och alla fick i uppdrag att göra ett djur med 4 ben som började på samma bokstav som ens namn. Idag hade djuren torkat klart och alla fick måla sina djur som blev väldigt fina.

Nästa vecka är det matteläxa till tisdag, läsläxa till torsdag engelskaläxa för 3:orna till torsdag.

Jag har skickat ut en lapp om utvecklingssamtal till 2:orna som jag vill att ni lämnar in så snart som möjligt. 3:orna kommer inte att ha sitt samtal förrän efter nationella proven är gjorda så det blir i maj månad.

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i 2-3:an. Bokmärk permalänken.