Veckobrev klass 1, v 10

Hej!

Ännu en vecka har gått med mer snö och riktig vinter!

Denna vecka har vi pratat om vad en faktatext är och hur man skriver en. Vi har skrivit en faktatext tillsammans om snö och just nu arbetar eleverna två och två med att skriva en faktatext om björnen. Det är lite klurigt hur man ska skriva men alla var överens om att det var riktigt roligt. Det är härligt med inställningen att det svåra faktiskt kan vara kul, det är så man lär sig många nya saker! Nästa vecka ska de få välja ett eget djur att samla fakta kring och skriva faktatext om.

På matten har vi börjat arbeta med längd. Vi fokuserar på centimeter och lär oss mäta med linjal och måttband. Eleverna får träna på att först uppskatta längder och sedan mäta och kontrollera.

Nästa vecka börjar jag med utvecklingssamtalen. Det ska bli roligt att träffa er och prata om vilken utveckling eleverna gjort under läsåret!

Ledtråden till veckans grej är ”Tusentals öar”. Veckans bokstav är Jj.

Ha en trevlig helg!

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.