2-3:ans veckobrev v.7

Jag tror att alla elever håller med mig när jag säger att denna vecka har gått i rasande fart. Nu är det dags för sportlov och jag hoppas att snön ligger kvar så att ni kan sysselsätta er med roliga vinteraktiviteter.

I tisdags var Lisa, som är bibliotikarie, här och presenterade 12 olika böcker som vi ska läsa under de kommande 2 månaderna. Många var sugna att börja läsa direkt men vi bestämde tillsammans att vi sätter igång efter sportlovet. Då kommer de att få träna sig i högläsning då de ska läsa i grupp.

Jag kommer att ändra lite i läsläxa efter sportlovet och då kommer den istället att ligga från torsdag till torsdag istället för måndag. Mer info om detta kommer efter lovet.

På SO- passet på torsdagar har vi börjat läsa ”Handbok för superhjältar”. Jag läser högt och vi diskuterar ord och uttryck som förekommer i boken. Efter läsning pratar vi om innehållet och mycket handlar om mobbing, utanförskap och kamratskap. Detta är en del i arbetet med värdegrunden.

Åk 2 har börjat arbeta med samband mellan multiplikation och division. Det är framför allt 3:ans och 6:ans tabeller som nu behöver tränas ( men vi väntar med att multiplicera 3 och 6 med 7, 8 och 9).
Ny läxa till tisdag v.9 blir att klippa ut och träna nya lappar (och gärna de gamla också). När det hela går bra kan ni spela Multirace. 3:orna har börjat arbeta med diagram denna vecka, stapeldiagram, cirkeldiagram och linjediagram. Därför har de läxa 10 till tisdagen efter lovet.

Idag hade Joanna ett roligt bildpass med klassen där de fick rita ena halvan av sitt ansikte så likt de kunde utifrån en bild av andra halvan. De gjorde ett riktigt bra jobb med detta.

Veckans talare var Tilda och hon berättade om när hon var på Lalandia över jul. Bra gjort Tilda!

Jag önskar er ett riktigt bra lov!