F-klassens veckobrev v:7

Tiden rullar på alldeles för fort och nästa vecka är det dags för sportlov. Vi hoppas att snön kommer att ligga kvar så eleverna kan vara mycket ute och göra roliga saker i snön under lovet.

På språket denna vecka har vi jobbat med att ta ut ljud ur ord. Eleverna har fått ett kort utav mig med en bild på. De tar ut bokstavsljuden ur ordet och visar detta med kastanjer. Sedan ska de andra eleverna gissa på ordet. Några elever fick lättare ord som tå medan några fick svåra som gardiner. vi jobbar vidare med detta efter lovet.

Veckans bokstav har varit P och vi har gjort P utav pasta och som bokstavspyssel har vi gjort pingviner som ni kan titta på i montern i kapprummet. Istället för att bara öva på att skriva Pp på tavlan så fick eleverna komma på ord som de skulle skriva. Det blev allt från pingvin till paparazzi.  Veckan efter lovet är det bokstaven Ö som gäller. Glöm inte bokstavssak till torsdagen.

På matten har vi bl.a  jobbat med något vi kallar ”snabbtitt”. Jag visar eleverna en förstorad bild som ser ut som en dominobricka. Eleverna ska då kunna räkna ut hur många pricka det är som jag snabbt har visat upp. Svårt för några medan det har varit lätt för andra.

I går skrev vi på Ipads för första gången. Eleverna fick i uppgift att skriva sina familjemedlemmars namn. Vi skriver i en app som har talsyntes, när man trycker på en bokstav så hör man bokstsvsljudet och när hela ordet är färdigt så läser den upp ordet och sedan hela meningen. Här kan eleverna verkligen arbeta efter sin förmåga, några skrev hela meningar medan andra skrev namnet på familjemedlemmen.  Vi kommer att skriva mer och mer ju längre terminen går.

Idag har vi lyssnat på musik av Edvard Grieg. Eleverna fick berätta vad de tänkte på när de hörde musiken. Sedan fick de veta att stycket handlade om Peer i Bergakungens sal. Jag läste sagan om hur Peer blir instängd hos trollen i berget. Därefter fick de rita en bild ur sagan och lyssna på det spännande stycket igen.

Glöm inte att titta igenom de kvarglömda kläderna som ligger på bordet i kapprummet. De kommer ligga kvar till måndagen efter lovet.

Hoppas ni får ett skönt lov så ses vi igen den 26 februari. ☃