2-3:ans veckobrev v.6

Idag har vi testat att programmera varandra till att bre en smörgås. De fick förra veckan skriva en instruktion till en kompis som skulle agera robot. Idag fick de läsa instruktionen och kompisen skulle följa den. Nästan alla upptäckte att de hade missat nåt steg och alla hade riktigt roligt.

På musiken har Jannice börjat arbeta med ett nytt arbetsområde med eleverna. De har starta med att lyssna på musik av Edward Grieg som de sedan skulle associera till. De fick sedan rita en bild av det som de tänkte på när de hörde musiken.

I tisdags började Lotta med ”Grej of the day”. Första ”grejen” var Astrid Lindgren och ledtråden var: Känd gren på tjuga. Ny ledtråd till tisdag är: Bagarens hamburgare. Vad kan det vara???

På tisdagens mattelektion jobbade alla elever med vinklar ( räta, spetsiga och trubbiga). Åk 2 har sedan fortsatt med multiplikationsmattor och vi har börjat så smått med 3:ans och 6:ans multiplikationstabeller. Ny matteläxa blir Läxa3 (s.8-9) och vinklar på s.7 i läxboken. 3:orna har arbetat med kort division och överslagsräkning med division och multiplikation denna vecka. 3:ornas läxa är på matteportal.se och där loggar de in med sina användarnamn som de har till datorerna i skolan. De har varit inne och testat detta innan i veckan.

På onsdag är det Alla hjärtansdag och vi målade därför fina hjärtan tillsammans. Alla fick 1/4 av ett hjärta som de skulle måla något form av mönster på. Titta så fina och färgglada de blev!

Nästa vecka händer det inget speciellt utan vi kör på med läsläxa till måndag, matteläxa till tisdag och engelskalärare för 3:orna på torsdag. Sedan tar vi och vilar upp oss med 1 veckas lov 🙂

Ha en trevlig helg!