Veckobrev klass1, v 6

Denna vecka har vi börjat arbeta med teknik igen, denna gång med uppfinningar. Eleverna kommer att jobba med olika uppfinningar och kommer så småningom få redovisa för klassen.

I matten har vi jobbat vidare med talen upp till 100. Vi har bland annat pratat om vad som kommer före och efter och vad som är tiotal och ental. Det är viktigt att ha en god förståelse av hur tal är uppbyggda.

Vi har arbetat med dikter. Vi började att prata om vad en dikt är och det var många som inte visste. Sedan läste vi olika sorters dikter och pratade om hur de var uppbyggda. Vi har skrivit en gemensam dikt om färgen brun innan eleverna själva fick skriva dikter om olika färger. Vi har använt oss av IPAD när vi har skrivit och även ritat en bild på IPAD till dikten. Nu sitter de färdiga dikterna uppsatta i klassrummet. Kom gärna in och läs dem!

Nästa vecka kommer vi att fortsätta arbeta med talen upp till hundra samt fokusera lite mer på huvudräkning igen. På onsdag är det alla hjärtans dag och då kommer vi att passa på att göra något pyssel. Nästa veckas bokstav är Yy. Ledtråden till Veckans grej är ”Snögubbe”.

Ha en trevlig helg!

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.