F-klassen veckobrev v:3

Äntligen så kom snön igen så vi kan åka pulka och bygga snökojor. Eleverna är väldigt aktiva på rasterna och det går åt lite kläder när de blir blöta, så titta igenom era barns extrakläderslådor så att det finns kläder där.

Veckans bokstav har varit K och vi har gjort K utav knappar. Som bokstavspyssel bakade vi kolakakor. Innan vi började att baka så berättade jag att de fick klara sig så mycket som möjligt själva utan att jag la mig i deras arbetsfördelning och vi pratade mycket om samarbete och att lyssna på varandra. De fick ett recept och satte sedan igång att baka. Den ena gruppen klarade detta jättebra. I den andra gruppen hade de lite svårt för att lyssna på varandra och de flesta ville ha igenom sin vilja. Något vi behöver träna vidare på. Kakorna blev i alla fall goda, hoppas ni fick smaka dem. Nästa veckas bokstav är Å. Glöm inte bokstavssak till torsdag.

På veckans mattepass har vi jobbat med talaren till 20. Vi har spelat ett spel som tränar detta både fram och tillbaka. Vi har även börjat med hur man lätt räknar en mängd saker utan att räkna en till en. Genom att lära oss att bygga ”staket”. Titta på bilderna så tror jag att ni förstår. Detta är även en början att lära sig räkna med 5 skutt, alltså 5, 10, 15 osv.

Vi har även hunnit med lite tema kroppen. Vi har fortsatt att träna kroppsdelar genom att först läsa kroppsdelen på en lapp sedan sätta fast lappen på rätt plast på kompisen. Som avslut så fick eleverna även skriva kroppsdelarna på en kropp på ett papper. Nästa vecka forsätter vi med temat.

Hoppas ni alla får en härlig helg i snön. ☃

// Tesan