Veckobrev klass 1, v 3

Härligt med vinter och snö! Barnen är väldigt aktiva på rasten och bygger i snön och åker pulka. Det är lätt hänt att man blir lite blöt av snöleken så det är bra om här finns extrakläder. En del lådor är lite tomma så fyll gärna på i dem.

Vi har fortsatt att arbeta med klockan denna vecka. Vi har jobbat med hel och halv timme med både timvisare och minutvisare. Vi kommer att ta en paus från klockan nu men det kan vara bra att fortsätta träna hemma. Det finns bra övningar på webbsidorna  Elevspel och Kunskapsstjärnan.

På svenskan har vi börjat skriva lite mer. Vi kommer inte använda pennor så mycket utan skriva på IPAD. Det gör vi för att finmotoriken inte ska sätta stopp för berättandet. Det är mycket frågor om hur ord stavas och vad som är en mening.

Vi har arbetat lite med kamratrespons på bilden, något som vi så småningom kommer att använda när vi skriver. Eleverna fick rita av en fjäril och fick sedan be en kompis hjälpa dem genom att berätta två bra saker med fjärilen och sedan komma med ett tips. Efter det fick de rita fjärilen en gång till.

På so:n jobbar vi med ekonomi och pengar och håller på att bygga skattkistor som vi sedan ska använda oss av.

Jag hoppas att alla kommit igång med läxan ”5 om dagen”. Den ska lämnas in på tisdag. Eleverna tränar på att göra en undersökning och kommer i skolan att få göra en enkel sammanställning.

Nästa vecka är det bokstaven Pp som gäller. Ledtråden till veckans grej är ”Kantig konst”. Eleverna har läsläxa som vanligt men ingen matteläxa.

Ha en trevlig helg!

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.