F-klassens veckobrev v:47

Så härligt när snön kom i onsdags. Eleverna fick välja om de ville vara ute och fortsätta att leka i snön eller om de ville vara inne och jobba. De flesta valde att vara ute ock leka i snön. När det kommer snö och eleverna vill åka pulka på rasten så måste de ha med sig en egen hjälm. Vi har pulkor som vi lånar ut men inga hjälmar.

Veckans bokstav har varit Tt och vi har gjort Tt utav tidningspapper. Som bokstavspyssel har vi gjort troll där kroppen är en blyertspenna. Den har eleverna fått ta med sig hem om de har velat. Nästa veckas bokstav är V. Glöm inte bokstavssak till torsdag.

På matten har vi jobbat med ordningstalen på olika vis, bl.a rabblat dem, lekt en rörelselek där man blev befriad genom att klappa talen tillsammans med en kompis, ställt sig i en viss ordning och sedan skulle man säga vilken plats i ordningen man hade. Svårast för de flesta eleverna är sjätte och sjunde. Träna gärna det hemma.

I går läste vi en bok som handlade om avundsjuka och hur det kunde kännas när man blir avundsjuk på någon. Alla elever kunde berätta något som de hade blivit avundsjuk på, mest var det syskon som fick saker eller fick göra något som de själva inte fick. Efter bokläsningen fick eleverna rita och skriva om avundsjuka.

Jag missar ofta att berätta vad eleverna gör  på sin sol- tid. Denna stund på dagen är mycket omtyckt utav eleverna och den ger dem mycket träning på samarbete och det sociala samspelet. Denna vecka har det varit fri lek med rollek, bygglek, de har även spelat spel, målat trolldegsfigurer som tillverkades förra veckan och en hel del utelek.

På onsdag den 29 november ska vi åka skridskor på idrotten. Se separat inlägg. Är det någon som har svårt att fixa skridskor och hjälm så meddela oss det i kontaktboken helst senast måndag.

På fredag den 1 december firar vi första advent tillsammans med förskolan.

Trevlig helg!

//Tesan