Veckobrev klass 1, vecka 47

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Dd. Vi har läst ord som börjar med b och d för att lära oss känna igen vilken som är vilken. Veckans grej var delfin, något som klassen var mycket nyfikna på. Vi tittade på en del filmer när olika delfiner gjorde konster.

På matten har vi jobbat med talet 5 och fortsätter med det nästa vecka. Vi har tränat på talkamraterna genom att leka affär, arbeta enskilt, träna på IPAD och spela pyramiden och svälta räv. De börjar bli riktigt säkra på talet 5 och vi kommer att prata vidare om hur vi kan använda oss av den kunskapen när vi räknar matte.

I måndags hade vi teknik och började att prata om vad programmering är och var det finns saker som är programmerade. De fick också programmera ”frökenroboten” till att bre ett knäckebröd. Det blev en hel del fniss och skratt!

På no:n fortsatte vi att arbeta med kroppen och lungorna. Vi testade hur mycket luft vi hade i lungorna genom att blåsa upp en ballong vilket inte var så enkelt!

I onsdags kom den första snön och självklart var vi tvungna att vara ute lite extra och leka i snön!

Nästa vecka arbetar vi med bokstaven Ää. Veckans ledtråd är ”Kung i skogen” och många tror sig veta vad det är!

På fredag firar vi advent tillsammans med förskolan.

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i 1:an, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.