Veckobrev klass 1, vecka 46

Denna vecka har vi fortsatt att arbeta med fingertal och öppna utsagor. Eleverna börjar bli duktiga på att använda sina fingrar på ett bra sätt när de löser matteuppgifter. De öppna utsagorna börjar också att sitta bättre men vi kommer att fortsätta att arbeta med dem framöver. Nästa vecka kommer vi att arbeta med talet 5. Vi ska lära oss talkamraterna och träna på att se sambandet mellan addition och subtraktion.

Vi har börjat med ett nytt arbete som jag kallar ”Stjärnsvenska” som eleverna tyckte var väldigt kul. De jobbar 2 och 2 och läser en text som de sedan muntligt ska svara på frågor kring. Vi tränar på att förstå det vi läser och inte bara ”koda av”.

Vi har också skrivit på IPAD och flera texter har blivit färdiga. De hänger på väggen i korridoren om någon vill komma in och läsa dem!

På bilden gjorde vi vattenpölar med hjälp av vattenfärg och sugrör. Sedan färglade vi stövlar som vi klistrade mitt i vattenpölen.

På no:n gjorde vi experiment med vår andning. Vad händer med andningen när vi varit ute och sprungit och varför blir det så?

Nästa veckas bokstav är Dd och den kommer vi att träna lite extra på eftersom det kan vara lite klurigt att komma ihåg vad som är b och d. Ledtråden till veckans grej är ”Smarta djur”. Det är många som redan har en gissning!

Glöm inte läsläxa och matteläxa nästa vecka!

Ha en trevlig helg!