Förskoleklassens veckobrev v: 46

Vilken toppen vecka vi har haft i klassen. Vi har jobbat på bra och lärt oss en hel del nya saker.  Vi har även haft bra samtal om hur viktigt det är att inte gnälla på varandra eller bry sig om när andra gör fel. I går tittade vi på ett avsnitt ur Ugglan och kompisproblemet som handlade om att man ska hålla vad man lovar. Flera elever i klassen berättade att de hade blivit lovade godis utav sina föräldrar som de aldrig hade fått och några elever var så ärliga att de berättade att de inte alltid höll vad de lovade sina syskon.

Veckans bokstav har  varit Ii och vi har gjort i utav indianpärlor och fina igelkottar som finns utställda i ett utav skåpen i kapprummet. Det är så roligt att ni hjälper era barn med bokstavssaksläxan, det är inte alltid så lätt för dem att komma på något som är lagom klurigt och att kunna säga lite lagom svåra ledtrådar. För eleverna är detta en utav höjdpunkterna i veckan. Nästa veckas bokstav är T. Glöm inte bokstavssak till torsdag.

På veckans mattepass har vi spelat ett strategispel där eleverna skulle tänka på att komma över en flod snabbast samtidigt som man även skulle stänga vägen för kompisen. Detta spel var lätt för några medan det var lite klurigare för andra.

Sista passet igår så fick eleverna välja på lite olika saker att göra. Några utav eleverna väljer det de redan kan medan andra gärna provar på lite nya uppgifter. Jag kommer att utöka uppgifterna till nästa vecka och även ta fram lite svårare uppgifter.

Idag har klassen skrivit en egen sång på musiken. Vi har pratat om Alice Tegnér och nu gjorde vi om hennes sång ”Ekorrn satt i granen” till en sång om ”Tigern”. Nästa vecka kommer vi att börja med adventsånger.

Hoppas ni får en trevlig helg!!

//Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.