2-3:ans veckobrev v.46

Nu har 2:orna simmat klart och nästa vecka är det åter till de vanliga rutinerna på måndagar och tisdagar.

Eleverna har fått nya böcker i svenska ur serien ”Äppel, Päppel” som är lite enklare att arbeta i på egen hand. De blir ett bra komplement till Zick Zack som är väldigt bra men vi behöver arbeta mycket gemensamt i dem.

I åk 2 har vi börjat med multiplikation och det går som en dans. Som ni märker av läxa 10 ska eleverna kunna ”översätta” en bild till mattespråk och det gäller att kunna uttrycka bilden både som addition och som multiplikation. Vi har också spelat ”Multiplikationsrace” (2:ans tabell) och det var så roligt att barnen ville ha spelet i läxa, så nu får föräldrar eller syskon ställa upp som motspelare. Hoppas att barnen kan förklara hur det ska gå till. 3:orna har också arbetat med multiplikation, framförallt tabell 7. Det har för dem även varit en vecka att göra ikapp lite i matteboken, sidor de inte hunnit med eller missat.

Förra veckan på bilden gjorde eleverna höstbilder av en skog sett från ett fågelperspektiv.

På onsdag eftermiddag nästa vecka kommer 3:orna att åka på studiebesök till Sparbanken Eken i Grimslöv och det ska bli spännande.

Läxor v.47

Mån: Läsläxa

Tis: Matteläxa 2:or läxa 10, 3:or läxa 6. 2:orna ska ha med sig gosedjur till engelskan

Tors: 3:or Engelska glosor

Hoppas att alla får en bra helg!