Veckobrev klass 3, v 3

Denna vecka har vi fortsatt att jobba med vokaler och konsonanter. Eleverna har fått spela på http://www.elevspel.se och jobbat i ett häfte. På måndag kommer vi att ha ett litet ”test” för att kolla om alla vet vilka de olika vokalerna är. För några kan det kanske vara bra att träna lite extra hemma! Sedan kommer vi att gå vidare till att prata om lång och kort vokal och vad det har för betydelse för stavningen.

På no:n jobbar vi med näringskedjor. Eleverna håller på att skapa egna näringskedjor som de sedan ska använda i en bilduppgift. Till sin hjälp har de datorerna där de kan söka både information och bilder.

Vi jobbar vidare med våra världsdelar och har nu kommit till Afrika. Vi har läst om Afrika, gjort en egen faktatext, letat upp olika länders huvudstäder och ritat flaggor. Under nästa vecka kommer de att få skriva egna faktatexter om djur som finns i Afrika.

På torsdag kommer eleverna att få sin första engelskaläxa. Den är till fredagen veckan efter, alltså till 3 februari. Mer info kommer tillsammans med läxan.

Glöm inte läsläxan och matteläxan till måndag!

Trevlig helg!