F-klassens veckobrev v:46

Denna vecka har vi jobbat med lite mer matte än vanligt. Vi har tränat på sudoku, delat upp talen 3,4,5,6,7 och 8 på olika vis och jobbat i 123-boken. Vi pratar  även mycket matte och eleverna får berätta hur de tänker. Detta är viktigt eftersom de får förklara hur de tänker och resonera med andra elever hur de tänkt.

Veckans bokstav har varit T och vi har gjort T utav tidningspapper. Vi har även gjort troll som vi har limmat fast på en penna. Här tränade vi på att tänka kreativt och att arbeta så självständigt som möjligt. Nästa veckas bokstav är V.

På språket har vi tränat på första ljudet i ord. Alla är jätteduktiga på detta nu, lite svårt är ”stoppkonsonanterna” tex g, b, d, p, de går det inte att hålla ut på och kan även vara svåra att höra i början av ordet. Vi övar vidare på detta nästa vecka.

I går läste några 3:or för oss på vår högläsning. Först läste de en bok på engelska sedan läste de samma bok på svenska. Kul, bra och mycket modigt utav 3:orna.

Nästa vecka börjat vi att prata om julen som högtid, tex varför vi firar jul, varför det heter pepparkakor mm. Detta kommer vi arbeta med varje vecka resten utav terminen.

På fredag nästa vecka ska vi fira advent tillsammans med förskolan.

Trevlig helg!!