Veckobrev klass 3, v 46

Så har ännu en vecka gått och det känns verkligen att det är höst!

Denna vecka har vi börjat arbeta med att sortera och gruppera växter. Eleverna arbetade två och två och fick bilder på olika växter som de skulle gruppera på olika vis och motivera varför de grupperat så. Nästa vecka ska de få varandras sorteringar och se om de kan förklara varför de är sorterade på det viset.

På engelskan har två grupper till blivit färdiga och läst sin bok på engelska för f-klassen.

I torsdags fick eleverna arbeta med begreppskort på matten. De skulle koppla ihop rätt geometriskt begrepp med rätt förklaringar och bild. För en del var detta enkelt men för många var det lite klurigt. Jag tror att många tränat på läxan i geometri mest på nätet och glömt bort häftet och då missar man en del. På onsdag är det prov på häftet så glöm inte att träna!

I tisdags hade vi Raoul Wallenberg på ”Grej of the day” och eleverna blev verkligen intresserade. Jag berättade om en kort film som fanns att se på internet och la ut en länk till den på bloggen så att man kunde titta på den hemma. Jätteroligt att många tittade på den hemma!

Vi har läst ut vår högläsningsbok ”Kensukes rike” i veckan och börjat på en ny bok som heter ”Min vän Skuggan”. Boken handlar om en pojke som flyr från krigets Afghanistan till Storbritannien och väcker en hel del känslor och tankar kring hur andra barn faktiskt har det i världen. Vi kommer att prata mycket om den i skolan och resonera kring vad vi tycker och känner.

Nästa vecka är jag på utbildning på torsdagen och Lotta kommer att vara i klassen. På fredag kommer vi att fira advent tillsammans med förskolan.

Trevlig helg!