Veckobrev klass 3, v 46

Nu är vi igång igen efter ett härligt höstlov! Vi har startat en hel del nya arbetsområden denna vecka.

I matten har vi börjat att arbeta med geometriska former och eleverna har fått en läxa med sig hem. Läxan är att de ska lära sig de olika geometriska begreppen. De ska kunna förklara vad de olika sakerna är för något. Många tyckte det var lite svårt att förstå vad de skulle göra i läxan eftersom det inte var några uppgifter att fylla i. Vi kommer att prata mer om detta i skolan och ni får gärna hjälpa dem med olika sätt för att lära sig innehållet. Läxan är till onsdagen den 23 november. Vi kommer att arbeta med dessa begrepp i skolan under tiden också men det är bra om de övar hemma också!

Tillsammans med tvåorna har vi börjat med världsreligionerna och börjat med judendom. Vi läser texter och svarar på frågor och samtalar om likheter och skillnader mellan judendom och kristendom.

Tillsammans med tvåorna har vi också haft lite pyssel på elevens val. Eleverna fick titta på en film och sedan själva tillverka pysslet. Det var lite svårt i början men resultatet blev toppen!

På engelskan har första gruppen blivit färdiga med sin bok och har varit i f-klassen och läst den högt på både engelska och svenska. De tyckte att det var jätteroligt, men nervöst och eleverna i f-klassen tyckte att det var spännande att få höra ett främmande språk!

Vi har samtalat mycket om valet i USA som många hade tankar kring. Det är härligt att höra tredjeklassare som är så intresserade av omvärlden och som känner ett sådant engagemang!

På veckans idrottspass så gjorde vi elevernas favoriter redskapsbana och skeppsbrott. Vi hade gjort en bana där eleverna bland annat fick träna sig på att balansera, klättra och åla. Alla var genomsvettiga efter ett väl genomfört idrottspass.

Eleverna har fått titta i bokkatalog och komma med önskemål om böcker till nästa års Bokjury.

Ha en trevlig helg!