F-klassen veckobrev v: 41

Nu känns det som att eleverna i F-klassen har kommit in i hur det är att gå i skolan. De kan våra rutiner bra och vet oftast vad de ska göra och hur de ska vara när vi har våra arbetspass.

På veckans språkpass så har vi jobbat med långa och korta ord. Att ordet knappnålshuvud är längre än ordet ko  kan vara svårt för många barn att förstå eftersom ett knappnålshuvud är mindre än en ko i verkligheten. Vi jobbar vidare med detta nästa vecka.

På veckans mattepass så har eleverna fått välja lite vadd de skulle göra. De fick välja mellan att träna på siffra mängd, göra mönster och lägga former. De flesta utav eleverna valde arbetsmaterial som vi redan hade jobbat med men flera blev nyfikna på de nya arbetsmaterialet. Vi kommer att jobba med detta nästa vecka också.

Vi har även spelat lite nya mattespel denna vecka. Jag visade 4 nya spel som eleverna fick välja mellan och sedan spela. Med detta har vi börjat att träna på addition (+) och i ett spel fanns det även subtraktion (-), vi tränade även på instruktioner och att tänka snabbt. Kul att lära sig nya saker!!

Som rörelseaktivitet denna vecka så har vi rest till Amerika och hoppat hopprep i kapprummet. Många börjar att bli riktigt duktiga på att hoppa hopprep!!

Veckans bokstav har varit L och vi har gjort olika saker i lera som börjar på L, tex lampa, lejon, lock, lök, löv. Eleverna har själva valt vad de ville göra. I dag har de målats och kommer ställas ut i glasmontern i kapprummet under nästa vecka. Nästa veckas bokstav är E. Glöm inte bokstavssak till torsdag.

Ha en trevlig helg!!?