Veckobrev klass 3, v 40

Denna vecka har en del grupper blivit klara med sina samhällen. Det har varit ett väldigt engagerat arbete med mycket bra diskussioner. Samhällena blev verkligen fina! När alla är färdiga med sina samhällen kommer vi att arbeta vidare med pengar; vad olika varor kostar och hur skatt och den offentliga sektorn fungerar.

På engelskan har vi börjat med ett nytt arbete. Eleverna arbetar två och två och har fått en bok på engelska. Det första de ska göra är att försöka skriva en svensk översättning av texten med hjälp av bilderna. Självklart blir det en hel del gissningar och det är härligt att höra hur de resonerar kring texten. Sedan kommer de att jobba vidare med ordens betydelse, uttal och stavning. Arbetet kommer att avslutas med att de går tillbaka till sin första översättning och göra de ändringar som behövs. Förhoppningen är att de då kan se sitt eget lärande och märker hur mycket mer de plötsligt kan. I detta arbete kommer vi också att arbeta med olika sätt att träna in glosor på så att de har en ”verktygslåda” när de får glosläxa.

Eleverna har börjat skriva på en ny berättelse där de har valt ut tre saker som de ska tänka på när de skriver utifrån matrisen som de fyllt i. När jag har gått runt och pratat med dem om hur det går att tänka på det de bestämt är det en del som upptäckt att de behöver träna på något eftersom de inte är helt säkra på till exempel dubbelteckning. De är väldigt motiverade att lära sig de saker som de märker att de behöver för att göra en bättre text.

På måndag kommer eleverna att ha fått nya platser, något som många frågat efter!

Nästa torsdag är jag ledig eftersom jag är på utbildning, Lotta kommer att vikariera för mig denna dag.

Trevlig helg!