Veckobrev klass 3, v39

Nu har hösten kommit på riktigt med både regn och blåst. Tänk på att det behövs regnkläder på skolan när det regnar!

På engelskan har vi fortsatt arbetet med våra glosor genom att spela ett spel. Eleverna spelar med sin gloskompis och får träna både på sina egna ord och på kompisens ord.

På so:n har vi fortsatt med vårt samhälle och snart är gruppernas städer färdiga. Vi kommer fortsätta att arbeta med pengars värde efter de är färdiga med sina samhällen.

På matten jobbar vid med olika huvudräkningsstrategier. Vi har gått igenom hur man kan använda sig av en tallinje för att visa hur man tänker. Nästa vecka ska de få jobba lite självständigt med denna strategi. Vi är snart färdiga med vårt arbete med tabeller och diagram.

Tillsammans med tvåorna arbetar vi med kristendom och med bibliska berättelser. Denna vecka har vi arbetat med berättelsen om Moses. Jag berättar för alla och sedan blir de indelade i grupper och får ett ”manus”. Sedan är det teater som gäller. De får träna på sin pjäs och sedan får de som vill spela upp för de andra.

Läsläxa verkar fungera bra. Jag försöker prata med all om hur de tycker att det går och om de har valt ett bra sätt. Några har känt att de valt för mycket eller för lite och vi har då ändrat deras läxa. Om de har valt att göra någon ändring skriver jag det i deras kontaktböcker.

Ha en trevlig helg!