Veckobrev klass 3, v38

Så har ännu en vecka gått!  På måndag är det studiedag så det blir kanske lite extra ledigt för en del.

Denna vecka har vi fortsatt med våra matriser om skrivning. Eleverna har jobbat i grupper med att bedöma olika texter utifrån handstilen. Det var många samtal och många kände igen sin egen handstil. Nästa vecka ska de få bedöma sin egen handstil i den text de skrev i början av terminen. Efter det kommer vi att jobba vidare med matris om stavning och bedömning av sin egen text. Sedan kommer de att få skriva ner vad de själva ska tänka på nästa gång de skriver något så ska vi se om det blir någon skillnad.

På veckans idrottslektion så lekte vi Skala banan, Kinesiska muren och Hur mycket är klockan, farbror Lejon. Dessa lekar kräver att eleverna är strategiska, uppmärksamma och kan röra sig smidigt. Det kräver också att man ska kunna hålla sig till lekens regler, detta är något som kan vara svårt för några.

På arbetsområdet ”Vårt samhälle” har eleverna börjat bygga sina egna samhällen. De har fått diskutera fram vad de ska ha i sitt samhälle och nu färglägger och viker de hus. Nästa vecka hinner nog några att börja sätta fast sina hus på marken.

Nästa vecka börjar jag med utvecklingssamtal. Samtalet kommer att handla om trivseln här i skolan. Glöm inte att fylla i enkäten!

Trevlig helg!