F-1veckobrev vecka:46

Vilken bra vecka vi har haft. Alla elever i klassen jobbar på jättebra och är flitiga som små myror. Fantastiskt att få vara lärare i denna härliga klass!

På Bornholmssamlingarna så har F-klassen jobbat färdigt med sammansatta ord, och nu börjat med första ljudet i ord. Här tränar vi mer på bokstavens ljud än på bokstavens namn. Alla elever i F-klassen vet att det är en skillnad på vad bokstaven heter och hur den låter. Jättebra!! Vi har också börjat lite smått med att ljuda ihop ”småord” med de 9 bokstäver som vi har hunnit att jobba med under denna termin.

Vi har skrivit SOL med fina "bokstavsstenar".

Vi har skrivit SOL med fina ”bokstavsstenar”.

Veckans bokstav har varit Ii och F-klassen har gjort i utav indianpärlor. Hela klassen har fått klura ut ord som börjar på i och sedan skriva dem på tavlan. Vi fick då in bra samtal om att några ord dubbeltecknas och att ord inte alltid stavas som de låter. Nästa veckas bokstav är Tt.

På mattelektionerna denna vecka så har åk: 1 fortsatt på förra veckans arbete. F-klassen har bla jobbat med en mer och en mindre. Vi har också fortsatt med att sätta i hop 3,4 , 5 och 6 kuber på olika vis.

På högläsningen så har vi börjat på en ny bok som är i en serie av flera böcker. Vi ska försöka läsa bok 1 och 2 i denna serie innan jul.

Tack för en bra vecka och hoppas att ni får en bra helg! ?