Matteläxa ”Stjärnan”

På fredag har vi tränat färdigt på talkamraterna 11-18 och vi kommer istället att övergå till multiplikation. Eleverna kommer varje vecka att ha en multiplikationstabell med tillhörande divisionstabell. Första veckan är det tabell 2 som gäller.

Vi kommer att arbeta en hel del med tabellen i skolan för att de ska ha grundkunskaper och förstå hur multiplikation och division hänger ihop. För att lära sig tabellerna utantill krävs mycket träning! Om man lär sig dem utantill kommer det att underlätta matten i framtiden. Jag begär inte att de ska kunna det flytande men desto bättre de kan dem desto bättre för dem.

Ni får hem ett vikblad som eleverna kan träna på. Det vikbladet kommer vi också att använda oss av i skolan. Det är bra om de tränar lite mer än bara vikbladet, passa gärna på att ta någon uppgift muntligt när ni sitter i bilen eller vid middagsbordet!

På fredagen kommer vi att ha ett läxförhör som de får med sig hem för underskrift. Tanken är att ni ska se hur det går för dem och veta om ni ska träna lite mer.

Den nya läxan får de med sig hem på fredag.

Lycka till!