2:ans veckobrev v 19

Vi har jobbat med problemlösning med pengar i veckan. Vi har pratat om att man ibland behöver göra två uträkningar. Först räkna ut hur mycket två saker kostar och sedan räkna ut hur mycket man har kvar när man betalat. Med treorna jobbade vi vidare med klocka. Vi spelade både memory och domino.

Under tekniken jobbade vi med hävstången. Vi testade att lyfta en tung låda med hjälp av en hävstång. Vi pratade också om andra hävstänger som finns i vår vardag ex dörrhandtaget, vitlökspress, nagelsax och gungbrädan. Som en avslutning på vårt arbete om de enkla maskiner fick eleverna namnge alla och även komma på exempel där de används.

På svenskan har vi jobbat vidare med läsförståelse. Vi har läst två olika texter och även pratat om att en del svar tydligt står i texten medan andra kan bli olika beroende på vem som svarar. Vi har också gjort en uppgift som vi kallade skriva till bild. Vi har gemensamt tittat på en bild och pratat om vad vi ser, vad som kan ha hänt innan och vad som kanske händer sen. Därefter har eleverna på egen hand skrivit en text utifrån bilden.

När vi hade NO lärde vi oss om hur stödytan kan höra ihop med tyngdpunkten. Om tyngdpunkten hamnar utanför stödytan välter föremålet. Vi testade att bygga två olika legotorn, ett som skulle bli stabilt och ett som skulle bli ostabilt. En stor stödyta hjälper till för att göra tornet med stadigt.

Måndag: Veckans grej – Havets enhörning

Tisdag: Liatorps ruset – se tidigare inlägg

Onsdag: Simundervisning – ta med handduk, badkläder och frukt.

Torsdag: Röd dag. Ingen skola.

Fredag: Lovdag. Ingen skola

Vecka 21 – trivselkväll tisdagen den 23/5