1:ans veckobrev v.19

Elias, som går i 8:an, har haft sin prao hos Johan denna vecka. Därför har han varit mycket hos oss och han har varit till stor hjälp. Tack för denna vecka Elias!

Under veckan har vi arbetat klart med kapitlet multiplikation och division i matten. Vi har arbetat med begreppen hälften/dubbelt, grupper/rader och upprepad addition. Hälften och dubbelt har varit lite svårt för många. Det är här dubblorna kommer in som vi hade i läxa för några veckor sedan. Vi arbetar mer med detta nästa vecka innan vi går vidare till nästa kapitel.

I torsdags fick eleverna skriva en berättelse utifrån en bild som visar Teo och Tanja i en trädgård. Detta ingår som en del i ett bedömningsstöd som vi ska göra från Skolverket. De gjorde likadant i höstas och nästa vecka ska de själva få se skillnaden mellan texten de skrev då och den de skrivit nu. Det ska bli kul för alla har verkligen utvecklat sin skrivning mycket under läsåret. Ni föräldrar kommer att ha möjlighet att se texterna på trivselkvällen den 23 maj.

Det har varit en del att arbeta klart med under veckan, både i matteboken och med årstiderna. Många har hunnit med att få lite extra hjälp då vi varit flera vuxna i klassen hela veckan.

I NO har vi startat upp ett tema som handlar om biet. Vi har sett en kort film om biet, lärt oss om vilka som ingår i bi-familjen och vad skillnaden är mellan honungsbiet och vilda bin. Liam höll i en aktivitet som heter bi-leken. Alla startade som blommor som gjorde sten, sax, påse med varandra. Den som vann blev ett bi och fick göra sten, sax, påse med ett annat bi. Den som vann där blev fågel. En riktigt rolig lek.

Idag på engelskan pratade vi om olika fordon och sätt att färdas på. De kunde väldigt många fordon på engelska men vi fick ta reda på vad fyrhjuling hette för det kunde vi inte. De fick sedan träna på att fråga och svara varandra hur de kommer till skolan. Uttalet är svårt att få till ibland men vi fortsätter att träna.

De har ingen ny matteläxa till nästa vecka! Bara läsläxa som är till onsdagen istället.

v.20

Mån:

Tis: Liatorpsruset, kom ombytt och ta med en liten fika om man vill.

Ons: läsläxa

Tors: LEDIGA!