F-klassens veckobrev v: 23

Tiden går lite väl fort, nu är det dags för läsårets sista veckobrev. Lite kortare än vanligt eftersom vi bara har gått i skolan tre dagar denna vecka.

I onsdags skrev och ritade vi en sida till vår minnesbok. Denna gång skulle eleverna skriva och rita vad de gör på rasterna. Eleverna tyckte sidan var lätt och de ritade och skrev bl.a. att de gungade, spelade fotboll, byggde kojor, och lekte i sandlådan.

På mattelektionen spelade vi spel med addition och jobbade några sidor i vår mattebok.

I går fick eleverna prova på att göra Legilexi. Det är ett test som alla elever i lågstadiet i Älmhults kommun gör. Förskoleklassen gör det bara i slutet på vårterminen medan andra årskurser gör det tre gånger om året. Testet följer elevernas läsutveckling från bokstavskännedom till att läsa och förstå avancerade texter.

I går var vi på Bokliden och tittade efter träden lönn, ek, bok, rönn och asp. Eleverna fick använda sina böcker som de fick utav Carl von Linné. De letade efter löven och jämförde de med bokens bilder på lövet och trädet.

Nästa vecka är det sista veckan innan ett långt sommarlov. Vi kommer att avsluta några små uppgifter vi har kvar bl.a. försöka göra färdigt lite till i matteboken, äta popcorn som vi har tjänat i hop på popkornrundan och titta på en film.

Eleverna måste ha med sig en STOR påse till skolan innan onsdag. I påsen kommer vi lägga allt som eleverna har jobbat med under läsåret. De elever som inte ska vara på Fritids i sommar ska även tömma sin extrakläderslåda och alla kläder på sin plats i hallen. Påsen kommer eleverna att ta med sig hem på torsdag.

V: 24

Måndag:

Tisdag: Friluftsdag, se separat info

Onsdag: Sista dag att ta med en påse

Torsdag: Titta på film och äta popcorn

Fredag: SKOLAVSLUTNING!!

Ha en fin helg!!

Tesan, Camilla och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.